söndag, augusti 22, 2010

Grattis till Tonys första vilt


Efter fika och omgruppering ställde vi ut i ny såt. Denna gången passade även jag och det vid Tjädertallen. Cilla släpptes och fick återigen upp nåt som gick iväg en bit innan hon släppte. Omtag och samma visa igen. Vid mitt pass hörde jag varken hund eller annat. Hade ett smaldjur som kom väldigt fint snett mot mig och jag önskade att det varit den 1:e Oktober och att Pella skallat en bit bakom. Då hade det smullit. :)
Nu var det andra bullar och då vi inte lyckades i andra såten heller samlades vi vid masten för att släppa på ett tredje ställe, nämnligen vid själva masten. Kennet hade fått åka hem och vi var tre kvar. Jag passade på en liten skogsväg uppkallad efter Ingemars far som byggt den och Tony satte sig i tornet han började i imorse. Jag kom fram till den stora stenen jag skulle stå vid och såg flera viltstigar som gick in i såten. Perfekt. Ser då nåt gult på marken där jag står och plockar upp en. Kantareller!! Då fick man nåt att göra på passet tills det kom upptag.
Efter en liten stund får jag sällskap av Cilla som dock sticker iväg igen.
Tony ropar till Ingemar på radion.
"Vad får vi skjuta idag?" (annat än vildsvin då...)
"Vildsvin och räv" svarar Ingemar.
"Jag har en bock här".
"Vänta tills jag får in Cilla så säger jag till"
2 minuter senare ropar Ingemar att Cilla är kopplad men får då till svar att nu är det försent och att bocken gått iväg.
"Den kommer nog tillbaka strax" säger Ingemar. "Vi kan samlas vid bilarna Fredrik".
På vägen till bilen (med kepsen full av kantareller) hör jag ett skott gå och förstår direkt vad som skett. Tony som ganska nyligen tagit jägarexamen hade fått skjuta sitt första vilt. :)
Ingemar och jag möter upp en bit in från vägen och Tony får en lektion i urtagning av Ingemar.
Stort grattis till Tony och det dröjer nog inte länge tills nästa vilt faller. Han verkar ha en riktig flax på den fronten. Förra jakten vi hade passerade ju i stort sett alla svinen hans pass... :)

5 kommentarer:

  1. Ja det är bara att gratulera :)

    SvaraRadera
  2. Grattis till han :-) Nu börjar det man sen inte kan vara utan.

    SvaraRadera
  3. He he. Ja. Ska bli kul att se hur ofta han är med fr.o.m nu. ;)

    SvaraRadera
  4. Japp, ska meddela hans fru Emelie att Tony under hösten kommer vara borta minst 3 dar i veckan...och så helgen förstås ;)

    Stort Grattis Tony!

    SvaraRadera
  5. Grattis till honom. Det har blivit en del bockar för oss bloggare, kul!!

    SvaraRadera