tisdag, november 12, 2013

Några ord om Vortex Diamondback 8x42

Inhandlade för några veckor sedan in en ny kikare. Har sedan många år hasat med mig en Bushnell kopia, inhandlad i Shanghai för några hundralappar. Den har varken varit klar i linserna eller hållit imman borta och såhär i efterhand vet jag faktiskt inte varför jag hade med mig den så ofta som den nu ändå var med.
Men novis på området så har jag inte haft mycket att jämföra med. Visst, jaktkompisarna är naturligtvis utrustade med både Zeiss och Swarovski men den prisbilden ligger rätt långt bortom min plånbok.
Jag har kollat in några kikare under det senaste halvåret men under Bosjöklosters Jakt&Fiske mässa kunde jag gå loss på riktigt mellan alla dess montrar med kikarna uppradade. Allt mellan 1500 kr upp till lite över de 20 000 kr hamnade i nävarna. Egentligen värsta tänkbara väder för kikartest då det var ljust och klart med mestadels sol. Med de förutsättningarna var ju de flesta kikarna väldigt bra. Dock fastnade jag för en och det var Kahles 8x42. Den var riktigt skön och passade mig. Superklar och skarp i bilden. Mässpriset på 7500 kr var också det riktigt trevligt.
Just mässpriserna var ett kapitel för sig. Jag märkte att alla de billigare kikarna såsom Focus, Nikon, etc låg på ungefär samma mässpris mellan de olika stånden och det verkade då vara bra men en snabb koll på prisjakt skvallrade om att de då fortfarande låg 500-1000kr över de billigaste på nätet. Dock var Kahles 1000 kr under den billigaste. Hade jag haft kapitalet den dagen hade nog Kahles kikaren legat här hemma nu.
Dock lämnade jag mässan utan kikare och jakten fortsatte. Efter ett tag fick jag av någon konstig anledning upp ögonen för Vortex och då modellen Diamondback. Ryktet sade att detta var ett bra märke och jag började söka efter information på nätet. På de forum jag hittade info var alla eniga om att denna modell var väldigt prisvärd och klådde en hel del andra lite dyrare modeller. Just Diamondback är Vortex billigaste modell och ligger runt 2600kr.
En annan koll jag brukar använda mig av är att kolla hur många begagnade som säljs på blocket. Många begagnade = folk är inte nöjda. Få begagnade = :) , ja ni förstår. Diamondbacken i 8x42 hade noll träffar på Blocket!! Då 8x42 är en av de vanligaste kombinationerna (förstoring/objektivdiameter) på kikare överhuvudtaget bör det funnits nån åtminstone. Sweet!
Diamondback 8x42
De tekniska specifikationerna föll mig i smaken. Jag hade under mässan märkt att ju bredare synfält, desto lugnare blev det i kikaren vid panorering och denna hade hela 139m på 1000m eller 8 graders synfält vilket var det bredaste jag hittat.
Just 8x42 hade jag bestämt mig för då det verkar vara en bra allround modell. Tillräckligt stor objektivöppning och hyfsat hög utgångspupill för att ge lite ljusare bild i gryning/skymning men ändå liten och smidig för att funka på pürschjakt.
En beställning lades och samtidigt valde jag en kikarsele till då jag tycker man får gamnacke av att sitta med en kikare runt halsen i tre timmar plus att den har en tendens att pendla och slå emot saker när man absolut inte vill.
Prylarna levererades (tusen tack Afaf!!!) och jag blev mer än nöjd med allt. Kikaren ligger bra i handen och känns stabil på alla sätt. Ingen plastig känsla utan gedigen.
Bilden i den är riktigt klar. Kanonkontrast!! Testade den på baksidan här hemma där det fanns lite ledljus från några gatlyktor en bit bort och där jag med blotta ögat inte såg mer än ett blurrigt mörker trädde alla detaljer fram när jag tog kikaren till hjälp.
Vid åteljakten häromdagen använde jag åter kikaren och även där fick jag stor hjälp. Visserligen har jag åtelbelysning men man ser ändå att sikten förbättras avsevärt med kikaren och könsbestämning av t.ex. vildsvin underlättas. Nu längtar jag till att få testa den i skogen på natten med endast svagt månljus. Då får jag verkligen se om det där sista också funkar bra.

7 kommentarer:

  1. Ja en bra kikare behöver man....bra skrivet

    SvaraRadera
  2. Tack Majsan. Visst är det så. :)

    SvaraRadera
  3. Ja, Vortex är riktigt bra och prisvärda kikare. Så du har gjort ett bra val.

    SvaraRadera
  4. Jag har också testa den. Tycker den är helt ok då jag provade i nästan totalt mörker med lite månljus.

    SvaraRadera
  5. Takk for grundig og velskrevet gjennomgang.
    Jeg skal handle meg en sånn kikkert.

    SvaraRadera
  6. Köpte den idag på cyberfoto mkt nöjd

    SvaraRadera
  7. Har en Vortex Diamonback 8x42 som skogskikare (fåglar), och en Swarovski SLC 10x42 som fält/kustkikare, och faktum är att i dagsljus är de tamejtusan lika skarpa! 15000 kr i priskillnad känns helt galet! Köp en bums!

    SvaraRadera