tisdag, november 08, 2011

Åtelbelysning inköpt

Efter kort efterforskning, kontroll med jaktlaget och ett hett tips från polaren Peter så föll valet på en Genzo Max-LED från Hylte Lantmän. Detta är en belysning med skymningsrelä, timer och dimmer. Man kan ställa ljusstyrkan den ska lysa med samt hur många timmar efter skymning det ska lysa. När jag kollade runt på marknaden så kunde jag knappt hitta lösa komponenter för samma pris, dvs 995kr så valet var enkelt.
Beställningen lades i söndags och idag pep det till i mobilen som meddelade att jag hade paket att hämta. Snabba leveranser tycker jag om! :)

Väl hemkommen från jobbet och magen fylld med frugans köttfärslimpa så hade det blivit tillräckligt mörkt för ett litet test. Jag riggade allt i en liten björk vi har på baksidan och så försökte jag ta tre så lika bilder (inställningsmässigt på kameran) som möjligt. En baksida i ett villakvarter blir ju tyvärr sällan helt mörkt men man ser rätt bra vilken skillnad det blir mellan bilderna.

Bild 1. Ingen belysning. Hade nog inte ens kunnat skjuta här med ett 56mm sikte.


Bild 2. Slingan på den lägsta nivån. Här såg jag rätt klart under belysningen och hade kunnat se grisar som skuggor.


Bild 3. Högsta styrkan. Inga problem alls att vare sig skjuta eller könsbestämma grisar.


Denna belysning ska enligt spec dra (om jag räknar på att vi har den tänd 12h per natt) 1,2Ah per dygn vid lägsta nivån på ljuset. Ett bilbatteri på 80Ah räcker således 2 månader! :)
I praktiken tror jag dock inte att man får ut alla 80Ah utan något lägre men säg 1,5 månad så är det fortfarande väldigt bra.
Nu ska det bara fixas en plåtränna som reflektor (kommer ta en veckad plåt som man har som tak på typ friggebodar och kapa på längden) och sedan montera upp det hela på ena åteln.
Spännande. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar