söndag, juli 03, 2011

Dags att röka korv

Efter att ha tillbringat helgen på norra Öland, eller närmare bestämt Löttorp, så var det dags att ta tag i korvmakeriet igen. Jag har ju gått och undrat vad jag ska göra med all korv. Den man köper är ju egentligen tillagad och färdig att äta vilket inte mina korvar var. Googlandet sade att man skulle röka eller låta hänga eller torka ett tag eller grilla/steka direkt. Men vilket skulle jag välja?
När jag satt på farstukvisten i lördags sugandes på en Cohiba med en rom i näven kom jag på att jag ju fått en bok för ganska länge sen av svärföräldrarna om rökandets alla konster. Där kanske det stod någonting?
Sagt och gjort. När jag kom hem så tog jag fram boken och kollade. Jodå, facit var hittat. Det skulle rökas i 50-70 grader under 4-5 timmar. Sedan skulle korven läggas i 70-gradigt vatten i ca en timme eller tills innertempen nått 70 grader för att till sist läggas i kallt vatten för att snabbt kylas ner. Det var bara att sätta igång.
Min lilla hobbyrök ville jag inte använda av två anledningar.
1. Det blir varmt som fasen där i.
2. Det får inte plats så många korvar så jag skulle få röka i evigheter.

Valet föll istället på Webern. Tände på några briketter och tog ett rostfritt fat och hällde på al och enespån och några nävar körsbärsflis. Lade över briketterna och sedan ett 57cm galler fullt med korv överst. Vackert!! :)

Märkte snabbt att korvarna direkt över röklådan fick för mycket hetta så jag fick lämna mittenområdet tomt. Fick heller inte ner tempen till önskade nivåer utan låg på 90-110. Förkortade därför röktiden avsevärt och gick mest på hur dem såg ut och kändes. Det var väldigt olika resultat beroende på var i grillen korven låg. Den sista omgången gick naturligtvis bäst och dem tog jag ut runt 21:30.
Ett gäng åkte in i frysen för framtida grillning. Ett gäng hänger på tork i garaget (ölkorv?) och ett gäng ska jag lämna in hos Blomlöfs för att se hur det blir när proffsen röker.
Vi får se hur det blir när det testgrillas framöver. :)

2 kommentarer:

  1. Fan vad du grejjar Fredrik =). Riktigt kul att följa dina påhitt.

    SvaraRadera
  2. Jajemen Kent. Kul som fasen att testa lite. Kan ju inte gå mer är fel. ;)

    SvaraRadera