torsdag, juli 14, 2011

Äntligen lite action (rapport)

Glad i hågen var jag först på plats vid busskuren redan 21:13. Tony anslöt strax och ytterligare några minuter senare kom Gillis som naturligtvis redan hade kört runt och rekat. 21:32 brummar även Nippe in och vi kan börja planera kvällens jakt.
Veteåkern är hetast och dit ska dem, (grisarna alltså). Gillis tog mötesplatsen mellan dubbléåkern och veteåkern och vi raddade upp oss mitt i veteåkern i vars ett sprutspår. Det var ljust och fint så vi kunde lätt se över hela åkern. Efter en rätt kort stund ser vi en gris springa längs med vägen mot Gillis för att sen smita ner i vår åker. Klockan är 22:25. G fick inte iväg nåt skott men nu var dem på gång. :)
Efter ytterligare en kort stund (22:34) ser jag en gris strax ovanför Tony och ser att han även siktar då och då. Dock får han inget bra läge och jag ser grisen avancera mot mitt sprutspår. Jag börjar då smyga uppåt för att genskjuta den men strax viker den av bortåt. Jag smyger efter och kommer rätt nära inpå, 50m kanske? Vill dock närmare men ser grisen plötsligt titta upp och stirra rakt mot mig. Den börjar pusta och blåsa men kan omöjligtvis känna min vittring då vinden ligger stadigt i ansiktet. Dock blir den orolig över min silhuettbild och tar några språng bortåt. Bara att smyga efter. Samma scenario uppspelar sig en gång till och jag tycker nu att jag är för långt upp och för nära Tony så jag backar ner till mitt spår igen. Strax hör jag smaskande rakt ovanför mig igen. Grisen har traskat tillbaka så jag smyger upp igen. Då äter sig grisen åt höger så jag får smyga åt det hållet. Kommer så nära som ca 15m och har Aimpointens rödpunkt på den. Dock står den nästan rakt mot mig så jag inväntar bredsida. Då får den nys om mig och sticker som en avlöning. Fasen med. Så nära så nära. Den stannar upp kanske 40m bort men jag låter den vara och går ner till mitt spår igen. Nippe hör den strax därefter lämna fältet mot skogen till. Mobilen visar 23:12, Jag bloggar en bild och tar igen mig lite. Blev svettig av den ansmygningen.
Strax innan midnatt är det dags igen. Smaskade rakt framför mig och återigen blir det till att smyga. Ser snart att en gris passerar över mitt sprutspår från höger till vänster och äter sig bortåt. Jag skyndar mig lite men grisen rör sig naturligtvis snabbare än jag. Efter en stund kan jag inte riktigt se den längre så jag tänder pannlampan. Grisen står 60m bort till vänster. Jag tänker, "Hoppas den går ner till Tony", som står rakt till vänster om mig. Jag märker att grisen inte riktigt gillar mitt lyse och fortsätter lysa på den. Då sätter den av rakt mot Tony. Jag följer den kanske 10m med käglan så jag är säker på att Tony sett den och släcker sen. Den kommer in i Tonys sprutspår och går precis rakt mot honom. 5m från T stannar den upp och Tony skickar en slug med halvautomaten. Ytterligare en smäll rullar över vetefältet för att säkra grisen som redan ligger på skottplatsen. Jag tar mig bort till Tony som fortfarande står beredd med bössan. :)
Jag gratulerar till hans första gris och får en något skakig hand framsträckt. Även G och N ansluter och vi snackar en stund. Tony selar på och efter en stund får Gillis ge en hjälpande hand. Går annars hyffsat lätt så länge man följer ett sprutspår, tycker i alla fall jag och Nippe som slapp att dra. ;)


Kvällen är naturligtvis inte slut ännu så vi åker bort till åkern vid busshållplatsen. Där är det dock tyst så N och G åker bort för att kolla av en annan åker och jag och Tony ska smyga runt dubbléåkern.
Vi parkerar och tar oss fram längs med kanten. Tycker vi hör gris men ser inget. När vi gått runt nästan hela åkern hör vi smaskade rakt ut. Snabb planering och Tony smyger tillbaka och jag ska gå rakt på. Här är jag lite för het på gröten och inväntar inte tills Tony kommit upp tillräckligt långt. Jag påbörjar smygningen men efter bara 5-8m får grisen vind av mig och travar iväg. Tony hade bara hunnit 15m och grisen slank ur näven.
Vi går ut på vägen och N och G möter upp. Det fick bli en kort träff vid bilarna innan hemfärd. Gillis och jag delar på en cigarr. Tony suger på en giftpinne och sörplar kaffe och hurtigbullen Nippe tänkte bara på mat. ;)


Vilken kväll...

6 kommentarer:

  1. Fasiken vad kul det låter. Synd att man inte har några åkrar med säd på marken.
    Stort grattis till 1a grisen Tony.

    SvaraRadera
  2. Riktigt roligt :) Grattis till Tony för 1a grisen!!!

    SvaraRadera
  3. Skönt när det funkar...... Tro mig!! ;) Grattis till skytten!

    SvaraRadera
  4. Häftig jakt blir väl att ge sig ut i fälten nu i veckan!!

    SvaraRadera
  5. Trevligt! Man får gratulera till en lyckad jakt.

    SvaraRadera
  6. Tack alla. Jag hoppas Tony ser era gratulationer. Får se till att meddela honom annars. :)
    Kent: Du får ta och kasta ut några nävar vete på en vall så har du jakt nästa år. ;)
    Daniel: Bara på dem. Ska själv ut igen så fort jag kan. Hoppas det funkar imorrn.

    SvaraRadera