fredag, juli 01, 2011

Vildsvinskorv

Igår eftermiddag/kväll gjordes chorizo de Tolouca, pusta och en egen variant med rådjursfärs. Körde på recept jag hittat på nätet. Istället för fläskfärs hade jag vildsvinsfärs och blandade även lite som jag själv ville. Skulle det vara 2 kg fläskfärs så hade jag 1 kg vildsvinsfärs (rent kött), 0,5 kg sidfläsk från vildsvin och 0,5 kg rådjursfärs. För pustarecept klicka här. Chorizo recept hittar du här. Den sista korven hade jag timjan, basilika, mejram och vitlök i. Pytsade även i lite rödvin så får se hur det blev. På bilden har jag och Wilma precis börjat fylla chorizon.

Tyvärr räckte inte svinfjälstren. 10m räckte till dem första två satserna så jag får fylla rådjurskorven idag.
Tror jag ska testa att röka några korvar innan dem grillas. Känns som att det ska bli bra.

3 kommentarer:

  1. Du glömde att säga att du växteupp i en familj som varje höst när det var tillgång på kött , så gjorde VI korv i långa banor , som sedan röktes eller grillades. Jag ser att du har kommit i rätt fotspår . Bra jobbat Fredrik.Kramar Mamma & pappa

    SvaraRadera
  2. Ha ha. Ni får det att låta som om vi växte upp på stenåldern...när det var tillgång på kött. ;)
    Men ja, jag har ju naturligtvis lärt mig en del knep av att stå och kolla bredvid då och då. :)

    SvaraRadera