fredag, juli 08, 2011

Provsmakning, 16 och 26 av 30


Efter att ha hängt ett gäng korvar sen i söndags, först i garaget i 2 dgr (20 grader och 60% luftfuktighet) och sen i kyl i 2 dgr (bilden, 8 grader och 49%), så tyckte jag att en av rådjurskorvarna kändes lagom hård för att testa. Skar upp några skivor och tuggade i mig en. Blev något kluven. Smaken var bra. Lagom med krydda. Dock var konsistensen lite grynig och inte som jag vill ha den för typ ölkorv. Jag tror att man får köra mer på hackat kött och inte färs om man ska fixa sån korv. Sen måste den torkas längre.
Jag åt några skivor och sen slängde jag i resten av korven i stekpannan. Höll ändå på att steka några slangar till middag så varför inte.
I med den i ett korvbröd och sen ketchup och senap på det. Oj vad det blev gott. Helt plötsligt var konsistensen bra och allt passade super. Helt klart en grillkorv jag gjort vilket i och för sig var tanken när jag började.
Summerat kan jag säga:

Som ölkorv, 16/30
Utseende: 6 (10 på utsidan men bara 3 inuti)
Smak: 7 (kan gott vara mycket kryddigare till ölkorv)
Konsistens: 3 (ölkorv ska vara rätt hård och lite seg/tuggmotståndig)

Som grillkorv, 26/30
Utseende: 8 (något för mörk på utsidan för att tilltala som grillkorv)
Smak: 9 (helt lagom styrka i smaken. Jag kände tydligt korvsmaken utan att den tog över)
Konsistens: 9 (som en grillkorv ska vara. Man känner klart att kötthalten är hög och att det är bra tuggmotstånd)

Just nu känns det rätt bra att veta att det som hänger hemma är gott. :)

Fick även igår goda nyheter från Gillis. Gris i säden!!!!! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar