torsdag, augusti 19, 2010

Två bockapass till

Satt ute i måndags kväll också. Taggad av morgonens bravader satte jag mig i vasstornet vid 19:15 och hoppades få se något. Vinden låg rätt bra och myggen besvärade inte så värst. Satt och smsade med Nippe som hade sällskap av Stefan på brånet. De hade tydligen två älgtjurar hos sig vilket inte är fel. Efter ett tag kollar jag bakåt och då ser jag en get med ett kid hoppa ifrån mig. De var rätt i vind och hade naturligtvis fått vittring av mig. Sitter kvar men hör inte så mycket då det blåser lite och jag har några lövträd tätt inpå som omöjliggör en förvarning om vilt. Jag beslutar mig för att kikarspana av bakåt och vänder mig om på plankan. Ser några harar men inget mer och när jag åter vänder mig tillbaka står det en get med dubbelkid mitt på vallen. Var kom de ifrån? Snabba var dem med. Dock ingen bock i detta gäng men väldigt kul att titta på. Fick sms från Nippe att de givit upp pga av myggen men ytterligare senare fick jag ett mms med en bild från Förlossningen. Vattnet hade gått på hans fru och de fick brådska hem och iväg. 06:44 den 17:e tittade lille Ossian ut och Nippe är numera far. :) Hipp hipp hurra!
Jäkla tur att han kom den 17:e. Annars hade det nog varit svårt att få till framtida bockpremiärpass för Nippe.
Ikväll tog jag mig tid igen för att sitta av ett pass. Hade för dagen inhandlat en ny lockpipa, Nordik Roe, som jag fått höra ska vara hästlängder bättre än Buttolon. Ni vet vad jag tycker om nya prylar på jakten men skiten ska sittas av så det var bara att ge sig ut. Tog passet vid den överväxta sjön och började tuta. Kontakt- hets- och ångestläten om vartannat. Inte ett liv. Ytterligare en skitpipa tänker jag. Tröttnar på att sitta kvar och beslutar mig för att flytta till det tornet jag satt i i måndags.
Smög mig dit och kommer fram till tornet. När jag stigit upp 2 steg ser jag en älgko stå 50 m framför mig. Jag stannar upp och avvaktar. Kon rör sig inte och jag tycker att eftersom det inte är jakt på dem nu kan jag ju testa lite. Smyger upp kameran och tar tre bilder. Alla blir suddiga då slutartiden blev något hög i skymningen. Sätter då på filmläge och börjar filma samtidigt som jag tar mig upp i tornet. Då börjar kon gå snett ifrån mig. Jag lockar då några gånger och hon stannar upp och vänder sig mot mig. Efter en liten stund och några lock till svarar hon med ett bröl och tar några steg mot mig. Jag lockar på och hon brölar. Efter en stund tröttnar hon och brölar sig iväg bort från mig. Jag tar då fram Nordiken och ser samtidigt att det visst står ett smaldjur/get ca 20 m till vänster om där kon stod. Jag börjar tuta men smaldjuret bryr sig knappt. Då kommer plötsligt kon tillbaka. Jag spelade tydligen fint för hon kom tillbaka och sjöng dessutom med. ;)
Smaldjuret sket i vilket och gick och betade medan jag körde mina tre läten ackompanjerat av bröl då och då. Hör plötsligt att det knäpper till bakom mig och jag vänder mig om. Där står en bock 50 m bort och kollar. Hmmm. Funkar tydligen med denna pipan. Jag kollar i kikaren och ser att det är en liten spets. Då jag redan skjutit en bock i år så är det endast "medaljbockar" eller liknande som är tillåtna så denna får gå. Lockar dock lite till men snurrar samtidigt så den får nys om mig och går iväg. När den kommer in en bit in i skogen börjar den skälla väldigt mycket, nästan lite jämrande som om den var väldigt besviken på att det inte alls var en fin donna den kunde para sig med utan bara en halvbuske i ett torn som lät lite (hade glömt överdelen av min "buske" hemma).
Hur som helst. Älgkon arbetade sig så småningom bort, brölandes. Jag tyckte jag hörde något knäpp till bakom mig men vid det läget var myggen fruktansvärt irriterande så jag packade ihop och gick. Nästa år ska jag vara redo med Nordiken från första minut. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar