måndag, augusti 29, 2011

Storyn om dem tre

Redan i våras började jag och Nippe prata om att vi minsann skulle ta ett morgonfiske i sommar. Vi hade ju ett bra fiske sist. :)
Kriterierna var att det skulle vara kanonväder och då menar jag inte för fiske utan för oss, dvs klarblå himmel, vindstilla och varmt. Sommaren gick och var det inte jag som hade förhinder så var det Nippe eller så var vädret mindre kul. För drygt 1 vecka sen när min semester var slut förbannade vi att det inte blivit något fiske och konstaterade att nästa år skulle vi minsann få till nåt.
När jag kollade väderprognosen i fredags lovades det finväder på lördagen. Jag smsade (halvt på skoj) till Nippe och meddelade att det skulle vara fint gäddfiske-på-Sännen-väder under lördagen. Fick till min förvåning en motfråga till svar: Hur dags kör vi?
Planerna lades snabbt upp och lördag morgon 04:51 svängde jag in på gården. Vi hade inte hunnit fixa betesfisk men mask fanns så det skulle nog ordna sig. Ut till sjön, i med allt i båten och pitstop vid ett grundområde med stenar. Rätt snabbt nappade tusenbröderna och två firrar simmade omkring i spannen. Det fick räcka då halva reven fastnade bland stenarna och gick av.
Vi rodde vidare och fick strax ut två gäddmeten, ena på 2m och andra på 1m djup. Botten låg ca 10 m under oss.
Vinden var väl det enda vi kunde klaga på denna underbara morgon. Ca 18 grader varmt trots den tidiga timmen och klarblå himmel. En ganska svag vind fixade krusningar på ytan men vi var glada som spelemän att vi äntligen satt där vi gjorde.
Kaffe och macka avnjöts medan småfiskarna började hoppa lite varstans runt oss. Efter en liten stund ser jag Nippes flöte hoppa till tre gånger för att sen sugas rakt ner under ytan. Napp ropar jag till och N gör mothugg. Dem korta knyckarna gör att N misstänker borren och ganska snabbt får han rätt när den glider in vid båten. Ingen håv eller huggkrok denna dag utan nävarna fick jobba. 0,8 kg på durken och vi jublar som alltid när fin fisk ligger. :)
Upp med mobilen och fota för blogg. Precis klickat när jag ser mitt flöte sticka. Jag lyckas trassla fram spöt under mitt andra spö och lina och sträcker upp linan. Ganska tungt men inget stort tycker jag. Kort därefter ser jag abborren komma glidande på sidan. Nice!! Nippe assisterar och 1,0 kg ligger vid mina fötter. Nu e vi glada och förbryllade på samma gång. Vi har ingen mer betesfisk.
Jag tar fram bottenmetet och kastar mot kanten för att fixa fler betesfirrar och Nippe tar fram en liten vobbler och kastar med.
"Faan, jag sitter nog i botten" hinner han säga innan han spricker upp i ett leende. Kort drill och dagens största får syna durken. 1,2 kg.
Jag låter bottenmetet ligga och kastar några gånger med en spinnare utan tur. Vi går längre in mot en vasskant men även där saknas dem små. Strax märker vi att dem små fiskarna har slutat hoppa i ytan och inser att det just varit värsta huggperioden med jagande storabborre och vi endast haft 2 beten. :(
Vi jagar vidare efter betesfisk men går tomma. Inte heller på spinnare och vobblers vill nån fisk hugga så vi får nöja oss med dem 3 fina vi fått. Nästa gång (om ytterligare två år??) får vi se till att ha tillräckligt med betesfisk från början.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar