onsdag, augusti 10, 2011

Rävpass

Det var dags för ett rävpass ikväll. Kalle fällde ju en ungräv för några dagar sedan så jag skulle fresta lite jag med.
Något sent ute smög jag mot vallen vid 20:45. Precis när jag kommer fram till kanten ser jag 3 rådjur vimsa omkring ca 50m ut. 2 bockar och en get. Ena bocken smiter ut i skogskanten så jag ser inte vad det var för någon. Den andra, en sexa har strax tur och får komma till. Jag sitter på huk och betraktar. Hoppas faktist att dem ska sticka så jag kan smyga ut till tornet men geten ställer sig i kanten och börjar äta. Kanske deras cigg efter sex?? ;)
Jag pallar inte att vänta ut dem utan smyger vidare i kanten parallellt med geten. Hon ser mig inte och det går bra i 30m. Då börjar det knaka bortom mig mot ån till och hon vänder sin uppmärksamhet mot mitt håll. Jag står still en kort stund och struntar sen i vilket. Naturligtvis får hon nog och skuttar skällande iväg. Även djuret vid ån skuttar iväg. Jag smyger vidare i kanten och bort till tornet. Endast en hare är kvar på vallen.
Efter endast 10 minuter när jag sitter och tänder en cigarr kommer det ut 2 rådjur rakt fram på ca 80m håll. En get och en bock och även denna herre har tur. Känns som att man hamnat i någon slags porrfilm för rådjur. Bara att puffa på och kolla.
Långt till höger ser jag då något som skulle kunna vara en räv. Jag kollar länge och när det börjar röra sig ser jag att det är ytterligare en get. Den är mer vaksam och rör sig mot dem andra djuren. När hon kommit ganska nära springer bocken över och kollar läget. Vet inte ifall han fick nobben men han återgår till sin partner ganska snabbt.
Där sitter jag och röker cigarr på första parkett med naturens skådespel när den är som bäst. Bara att njuta. :)
Efter ett tag har det blivit så skumt att ett skott inte längre hade varit säkert mot eventuell räv så jag smyger ner från tornet och går mot bilen. På vägen i skogen mellan två vallar ser jag två rådjur till skutta iväg. Vilken kväll. Hoppas dem håller sig i trakten en ynka vecka till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar