lördag, september 03, 2011

Underbart


En duva och en kanadagås ligger än så länge.
Åkern blev slagen för ett litet tag sedan så jag var tvungen att ta en tidig sittning. Smög mig ut strax efter 6. Satte mig ungefär mitt på längs ena långsidan. Kort därefter kom 5 kanadagäss och rundade mig 2 gånger för att sen slå sig ner på ca 70 meters avstånd. Retfullt!!
Bara att sitta still och hoppas att dem kom närmare. Efter ytterligare 10 min kommer ett gäng duvor långt till vänster och sätter sig i ett träd vid diket jag sitter bredvid. En av dem börjar flyga mot mig och med bara 7-8 kvar möter den en 32 grams svärm som får den att dyka ner i diket.
Jag tittar mot gässen som till min förvåning sitter kvar, om än med sträckta halsar. Jag ligger lågt och strax fortsätter dem att äta. Jag beslutar mig då att försöka smyga närmare då dem inte avancerat ett dugg mot mig. Bössan håller jag lågt i högerhanden och håller så låg profil jag kan. Gör mig liksom smal och smyger rakt på. Gässen har hela tiden en spanare och jag misstänker att har tidigt ser mig men verkar inte bry sig. Jag tror dem är vana att se människor i dessa trakter eller så vet den inte riktigt vad det är för lövhög som kommer mot dem. Efter ett tag blir dem lite obekväma och börjar röra sig bort från mig. Jag får öka takten pch tänker att nu får det liksom bära eller brista.
Då jag har hus på andra sidan åkern rör jag mig åt vänster så jag ska få fritt skottfält. När jag har 30m kvar får dem nog och lyfter. Jag slänger upp hagelautomaten och fäller den längst till höger med första skottet. Drar ett skott till på nästa närmast men det blir helbom. Därefter börjar dem komma för nära husen så jag avstår sista skottet.
Jag fiskar upp duvan, flyttar mig 40 m längre in på åkern och lägger ut duvan och gåsen som bulvaner. Dock är det inga fler fåglar som kommer inom skotthåll. Naturligtvis kommer det duvor vid två tillfällen rakt över förra stället men så är det med denna jakt. Har man inte ett gäng bulvaner så är det svårt att veta var dem ska dyka upp.
Vid 07:55 bryter jag upp för det är dags att få ut vårt nybyggda torn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar