lördag, september 17, 2011

Pancetta på g


Satt härom veckan och såg i TV tablån att jag precis missat ett matprogram där man skulle fixa chorizo, pancetta, lomo och annat gott. En kvick koll på svt.se visade att reprisen skulle sändas efter ett par dagar. Jag spelade in och när jag kollade på programmet blev jag så fruktansvärt sugen på både det ena och andra. Programmet? Jo, Mat Som Håller med Camilla Plum. Ni kan se hela programmet via länken. :)
Hur som helst. Jag kollade inventeringslistan av garagefrysen och såg att det minsann låg en vildsvinskarré på 1,9kg och bara väntade på att bli tillagad. Sagt och gjort. En koll på pancetta receptet och ett besök på Willys så kunde jag sätta igång. Egentligen bara att blanda en massa saker och sen ställa svalt. Sen ska det vändas då och då till köttet är lagom stumt. Då kan man torka det eller faktist äta direkt. Spännande.
Dessutom gav programmet väldigt bra idéer om just korvmakar biten som jag ju halkat in på tidigare. Nästa gång är det skurna kött och späckbitar som gäller tillsammans med den smet jag hade sist.
Just nu har jag dessutom två bröstfiléer av kanadagås i ugnen. Tänkte testa Torsten Mörners recept från Svensk Jakt, nr 8-2011. Gåsen jag sköt för två veckor sen fick möra till 69 dygnsgrader. Sen lade jag dem i mjölk i 2 dygn, (har hört att det ska ta bort en del av den skarpa viltsmaken från köttet men kanske bara en myt), innan jag virade in dem i alufolie och nu ska dem ligga i ugnen i 24h. Ska bli en tjälknölvariant som jag hoppas ska falla mig och frugan i smaken.
Duvan som sköts samtidigt som gåsen fick hänga en vecka, (40 dygnsgrader), innan jag tillagade bröstfiléerna på samma sätt som Gordon Ramsay gjorde i F word. Se klippet här. Hade dock wokade grönsaker till. Jösses vad gott det blev. :)
Jag kollade till parmaskinkan som nu hängt i 4 månader och den såg väl ut precis som när jag lämnade den. Det enda som skiljde var en liten, stor som en 50-öring, vitmögelfläck på tyget men det ska tydligen bara vara bra. :) Får se om jag tar ett smakprov strax innan jul för att testa. Då har den hängt 7 månader och bör ha fått en god smak. Vill egentligen att den ska hänga 1 år men smakar den riktigt bra så måste jag ju dra igång en till så fort som möjligt så jag inte får ett glapp på ett år till nästa.
Mycket mat just nu. :)

2 kommentarer:

  1. Vi i F-stad följer dina matresor med stor spänning
    Kul med lite slowfood experiment, nu väntar vi på en trevlig tapaskväll. Bistår gärna med surdegsbröd och kantarellchutney.

    F-stad

    SvaraRadera
  2. Tapaskväll vore supernice. Blir bara prylarna goda så vågar jag bjuda på dem. :)

    SvaraRadera