söndag, oktober 31, 2010

Nr 2 kom på mete


Som jag skrivit innan så är denna resan till Harasjömåla min och Nickes present till Tony då han fyllde 40 i augusti. Naturligtvis hade han kalas á la greek style men då låg både Nicke och jag hemma sjuka och missade årets fest.

I mitten av September började vi skicka mail till Tony där det i början egentligen bara stod att vi ville ge honom en present och sen "to be continued...". Varje dag skickade vi ett nytt mail där vi fyllde på med info och packlista och i lördags hämtade vi honom 14:30 utan att han hade en aning om vart vi skulle åka. För att förvilla honom ytterligare så hade vi svärfars båt på släp som skulle lämnas tillbaka inte långt från Harasjömåla. Hur som helst. På lördagskvällen blev det en finfin tvårätters med tillhörande drycker och cigarr med avec på maten. Kom i säng rätt sent och när alarmet ljöd i Tonys mobil kände jag mig väldans trött. Efter 4 snooze lugnade det ner sig men hörde Nickes mobil köra igång istället. Där blev det noll snooze och snart var vi uppe alla tre. Den fina frukost som var planerad blev det inget av. Vi käkade vars ett ägg, ett glas juice och lite kaffe. Mer fick vi inte ner. Vet inte om det berodde på alkoholintaget dagen innan eller det faktum att vi smällt i oss 1,3 kg oxfile med tillhörade tillbehör några timmar innan.

Inte mycket mer att göra än att ta oss till Mjöldrängen där fisket skulle ske. Det var fortfarande rätt mörkt när vi kom fram och vi var först på plats. Tog fram sakerna och började kasta lite förstrött. Var inte så vidare pigg och efter tiotalet kast åkte bottenmete på och jag kunde sätta mig på en bänk och vila. Då kom det en annan bil och ställde sig bredvid vår. Inte en minibuss och inte en kombi utan en sån där emellan. Ut ramlar det folk och jag vet faktist inte var dem kom ifrån eller hur dem fick plats där i. 8 personer i varierande åldrar flyger ut, hälsar god morgon och börjar springa nedåt vägen med sina prylar. Det fixas och donas i rask takt. Några går ner till båtarna, gör loss två och ror bort till det camp de fixat 100m nedåt vägen. Rätt som det är har dem stängt och låst bilen. 5 pers rort iväg med båtarna och lugnet lägger sig i viken igen. Jag och Nicke tittar på varandra och börjar skratta samtidigt som vi frågar oss "vad var det som hände"? Det var som att titta på en film under tiden man spolar frammåt. Hade inte deras bil stått där hade vi trott vi drömt. Får dock tillägga att detta var ett gäng trevliga skåningar som hade ungefär lika mycket fiskelycka som oss.

Efter att ha fiskat i nån timme ser Tony sitt flöte försvinna rakt ner och greppar spöt. Vevar in en massa löslina och spänner upp. Bra tyngd i linan och snart ser vi firren i ett luftsprång. Den ger en rätt bra fight men efter några minuter får den ge sig och glida in i håvgarnet. En finfin båge på 2,8kg. Uppdrag slutfört! Det var liksom vårt mål med hela resan, att T skulle få en firre. :)

Nu var humöret på topp och tröttheten försvann lika fort som flötet. Vi fiskade vidare och T och N tog en tur med båten. Dock så gick det trögt och vid tiotiden drog vi upp till stugan för att få i oss frukost och städa ur.

På väg tillbaka till sjön piper det till två gånger i fickan. Det mottagna mmset visar att jaktlyckan är god hemmavid och det denna gång var jaktledarns tur att få nedlägga en fin kalv på 68kg.


Åter vid sjön tog jag och N en tur i båten. När vi kommit nästan till andra änden av sjön strax innan där flugstömmen mynnar ut smäller det till på Nickes spinnare. Dock inget som fastnar men pulsen stiger direkt. Vi fiskar vidare och jag kör med en gul fluga. När jag nästan fått in flugan till båten tar det stopp men jag tror att det är nån sten eller näckros och lyfter bara spöt halvdant för att liksom kroka loss skiten som flugan fastnat i. Då känner jag hur det tynger i och ser genast en regnbåge som rullar några meter bort. Vad paff jag blir. Fisken är väldigt beskedlig och följer med rätt lätt mot båten samtidigt som Nicke fixar håven. Dock kom den väldigt snabbt på andra tankar och börjar plötsligt dra bra. Har att göra i säkert 5 minuter och kan inte göra annat än att njuta av fighten och följa med. Den drog så att till och med båten bogserades efter. :)
Håvningen gick odramatiskt och 2,3 kg båge får syna durken. Superkul.

Vi fiskade vidare utan mer action och sen var det dags för lite korvgrillning. Tony hade eldat och förberett så det var bara att hugga in efter tilläggning. Slänger i ett mete när vi äter och vi bestämmer oss för att åka ut alla i båten under sista timmarna. När vi fixat klart allt så ska jag bara dra upp mitt mete och ser då att linan slaknat rejält. Vevar in slaklina och spänner upp. Det blir bra böj i grejorna med ett UL spö. Drillar och njuter. Går dock väldigt snabbt och kan håva efter nån minut. 2,1 kg. Ser då att regnbågen är blind på ena ögat och att den har en spinnare som satt fast i stjärtfenan. Verkar som den gått länge i sjön. Den är grå om buken och väldigt kraftigt rosa på sidan. Ser på huvudet att det är en liten hanne. Senare rensning visar också att denna fisken inte alls var lika orange i köttet som den första jag tog.

Vi hoppar i båten och ror och fiskar. Händer inte mycket. Ingen vind. Lagom varmt, typ 10 grader. Superlugnt. Utanför flugströmsmynningen lägger jag iväg flugan i ett bra kast och när den landat kollar jag på rullen och tycker den ser något konstig ut. Börjar pilla lite med rullen och ser då att den fluglinan jag har kvar i båten, ca en meter, dras ut. Kollar upp samtigit som jag gör mothugg. Känner att flugan sitter fast i något med lossnar direkt i mothugget. Faan med. Varför ska det hugga precis när man sitter och fjösar med annat?? Så går det när man inte är med hela tiden.

Resten av dagen flyter på och strax skymmer det. Dagen är över och det är bara att packa ihop och åka ner till campen. I rensboden står en glad snubbe och rensar en båge på 5,4kg. En sån hade inte varit fel.

Resan hem går fort och tyst och Tony var nöjd med sin 40-års present. Case closed. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar