lördag, oktober 02, 2010

Dagens jägare

Äntligen var det så dags att släppa hund för rådjursjakt. Vår snälle jaktledare lånade ut sin Pella till mig och Kalle hängde på som passkytt. 07:30 träffades vi hos Nippe och åkte sen ut. Första släppet blev norr om Rinaldos hygge (som det så fint heter). Vägen dit drog Pella friskt i kopplet och det märktes hur sugen hon var på att få komma igång. Jag tog några steg in i skogen för att visa henne vart hon skulle börja och när jag stannade till stannade även Pella som om hon visste att nu var det dags att koppla loss. Det tog inte mer än 3 sekunder efter att hon var fri som skallen ekade genom skogen. Skönt att höra men visste att hon var så het att hon nog skallade för minsta lilla. Väntade en stund och hörde att skallen inte var taktfasta utan kom då och då. Såg på pejlen att hon stack rakt iväg för att sen vända tvärt tillbaka. Hon visade sig kort på vägen och sen iväg på en retur. Skall, iväg och vända om. Jag gick vidare bort mot vändplanen och hon drog iväg på en tredje rusch. Samma visa men efter det hade hon sprungit av sig lite.
Vi gick in vid vändplanen och nu sökte hon på bra. En bit in blev det upptag och nu hördes det tydligt på skallen att det var på riktigt. Drevet gick rakt mot Kalle på brånet och jag kikade på pejlen. Dock så vände det precis vid vägen innan och buktade tillbaka. Såg och hörde att det gick lite ost om mig och där gick det rakt ut ur såten. Pella släppte ganska snabbt och var tillbaka vid mig. När vi gick vidare hörde jag en gris flåsa till på håll. Vet att Pella är lite osäker med gris i backen och det kan ju påverka lite.
Inga fler upptag och strax var vi framme vid Kalle. Vi gick tillbaka mot bilarna och Kalle passade om på en skogsväg och jag släppte vid dörren på stenen. Pella sökte kors och tvärs men verkar inte hitta något alla. På ett ställe satte hon sig ner och kollade rakt ut över ett kärr. Precis som om hon tänkte att dit går jag inte. Tyckte mig även höra något knak därifrån och vet att det finns en hel del gris i området. Vi gick vidare utan ett enda upptag. Hittade lite kantareller på vägen men hade inget att ta dem i så de fick stå kvar till senare.
Detta släppet var så lugnt att jag till och med fick ett sms från Kalle som undrade om vi gått vilse. ;)
Grannlaget jagade också denna dagen och vi hörde då och då på radion om deras jakt.
När vi strålade samman ville vi även köra igenom en liten skogsdunge kort därifrån där det brukar stå rådjur. Kalle passade om till Tallmon och jag släppte mitt på dungen. Det blev ett upptag en bit in men det verkade vara för gamla slag och Pelle lyckades inte driva ut något.
Nu märktes det tydligt att hon började bli trött så vi avslutade. Kollade åtelkameran på vägen tillbaka och konstaterade att det varit en kviga och en tiotaggare framme. :)
Lämnade av en trött hund hos Nippe och körde ut till Traket där Kalles sambo Millis väntade med äggmackor och nybryggt kaffe. Verkligen lyxigt med hackad persilja och allt och passade perfekt efter några timmar i skogen.
Nya planer smiddes och Kalle förklarade för Millis hur hon skulle gå. Jag var nu också passkytt och Millis hundförare med deras jaktspaniel Clara. 8 rådjur har siktats väldigt ofta på ängarna runt omkring så förväntningarna var höga. På plats gällde det att vara beredd hela tiden. Stöter Clara rådjur så går det fort och tyst. Inga skall. Har det lugnt på passet sånär som en stor Glada som kommer flaxandes genom skogen och för rätt mycket oväsen.
Kalle ropar efter en stund att Milla nu var framme och vi bryter helt för dagen.
På radion hör jag att grannlaget nu sadlat om och istället jagar gris. Anropar Gillis och får höra att de kör för fullt med Porthos i ett majsfält. Hardcore!! :) Önskar att man kunde vara där också men man kan inte få allt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar