onsdag, september 22, 2010

Jakt och automatsnack

Igår blev det äntligen lite jakt. Kalle och jag stack ut en sväng på kvällen för att först se ifall vi kunde se och nedlägga någon kronhjortskalv och efter skymning vaka på svinen.
Måste dock först rapportera om Kalles upptäckter tidigare på dagen. Han åkte ut till våra problemåtlar för att göra några undersökningar och byta ut en av de felaktiga automaterna.
I Traket testade han att slänga i ytterligare ett batteri i automaten och då jäklar blev det fart på den. Något skumt då det i bruksanvisningen stod att den skulle fungera med både ett och två batterier men inget om nedsatt funktionalitet. :(
Hur som helst så verkade åtminstone en av två nu funka som den skulle så Kalle drog vidare till ST. Även där slängde han i ett nytt batteri men automaten spred i alla fall bara max en sekund. Då bytte han plats på batterierna så att det helt nya hamnade på plats ett och då funkade helt plötsligt även den automaten som den skulle. Spred ca 12m i diameter. Bättre än Accufeeder vilket vi hade hoppats på från första början. Kalle misstänkte att urverket i automaten endast gick på det första batteriet och att det fanns något relä som slog ifrån om spänningen gick under en viss nivå. När vi testade förra gången hade vi ett äldre batteri (som dock absolut inte var dåligt på något sätt, typ 6,3V vid mätning) i fack ett och ett helt nytt i fack två. Troligtvis så sjönk spänningen mycket precis när automaten drog igång vilket gjorde att spänningsnivån blev för låg i batteri ett och automaten slog ifrån spridningen.
Nu funkade då äntligen alla våra tre åtlar och automater. :)
Vid 17:45 hämtade jag upp Kalle och kl 18:15 smög vi oss iväg från bilen. Kalle skulle sitta i det torn jag satt i på bockpremiären och jag tänkte sätta mig något nedanför. När smög upp en bit på vägen såg vi hjortslag i gruset som ledde ner mot överväxta sjön så jag sa att jag skulle smyga dit istället. Ungefär vid 19:20 skulle vi smsa hur det var med ljus och så. Kalle fortsatte och jag bytte håll. Svårt att smyga i ömsom grus, ömsom grästuvor och småsten. Kom i alla fall ner till sjön utan att se något djur. Såg några färska grisslag vilket fick mig på bättre humör. Svängde av ner mot Djupgölen och när jag kom fram till det tänkta stället för ett kort pass var klockan 19:10. Kom att tänka på att det är mycket jobbigare att ta korta långsamma kontrollerade steg än att bara traska på. Trots det väldigt långsamma tempot var jag rejält varm. Även myggorna uppmärksammade min position och ville ha sig en smakbit. vid 19:20 var det fortfarande ljust men Kalle hade skickat sms. Han hade tydligen en älgtjur hos sig. :)
19:30 började det skymma och jag vände åter. Ytterligare ett sms från Kalle avslöjade att han även hade två rådjur hos sig. Hmmm. Vissa har tur och får se vilt.
19:45 hade det skymt rejält och vi stålade samman vid Boken och gick bort till bilen. Körde 600m bort och ställde bilen för att knata till ST. 20:00 då vi hade 30m kvar till tornet hör vi kornet smattra ut från automaten. Fint det! :)
Vi sätter oss och avnjuter tystnaden. Eller... Jag skulle putsa glasögonen, smsa till jaktledaren, tappa telefonen i golvet och väsnas i 5 minuter innan jag kom till ro.
Ca 21:10 plaskade det till rejält nere i bäcken och kort därefter rullar det in 4 grillgrisar på åteln och börjar smaska. Lampan tänds och de skräms. Har aldrig sett detta beteendet hos grisarna där uppe. Tråkigt. De ger sig helt enkelt av och vi sitter lite snopna kvar. Hoppas att det ska komma nya grisar snart men tiden går och 23:00 får vi nog och packar ihop. Hörde väl nån ensam gris till under kvällen men inget mer. Undrar om det starka månljuset får dem att bli lite försiktigare??
Hur som helst var det riktigt trevligt att sitta ett kvällspass igen och nu är det kul att alla tre åtlar äntligen är igång igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar