måndag, maj 03, 2010

Resultat

Då var provskjutningen med Barnes TSX kulorna klar och jag tycker mig se ett resultat som jag kan arbeta med.

Första laddningen: 49 grains. Skottet längst till vänster (sista) beror nog mest på mig.


Andra laddningen: 50 grains. Lite bättre samling i höjdled.


Tredje laddningen: 51 grains. Inge bra alls.


Fjärde laddningen: 52 grains. De fyra första satt bra och det sista längst till vänster kändes inte bra i skottet.


Summan blev att de tre första laddningarna låg ganska lika i höjdled och träffläge men det samlade lite bättre med 50 gr. Sista laddningen var klart bättre och är nog den jag kommer att gå vidare med. 52 grains är maxladdningen med Norma 204 krut men jag tycker att tändhatten ser bra ut så jag ser inga problem med det.

Såhär såg det ut på tavlan.
Får väl tillägga att jag inte är ute efter att sätta skotten inom en femkrona utan de jag fick in med 52 gr hade en spridning på 40mm på de 4 första skotten och 62mm med alla 5, skjutet på 100m. Detta räcker gott och väl på de viltslag jag jagar.

4 kommentarer:

  1. Så stor skillnad det kan göra med så lite krut, det är en hel vetenskap att ladda själv ju.
    Lycka till med testerna.

    SvaraRadera
  2. Tack!
    Verkligen. När man börjar läsa om det på olika forum så känns det som att det är hur mycket som helst men som min mentor sa. Det är inte såååå noga om man inte letar efter millimetrar. Håller man sig till vissa mått så funkar det utmärkt.

    SvaraRadera
  3. Är det inte alltid millimerar man är ute efter? :)
    Har varit ruskigt sugen på att börja ladda, men har insett att tiden inte räcker. Och tyvärr tror jag hade det hade blivit fort och fel i stället.. :/ Men jag har en kompis som jag nog snart ska sätta i arbete att ladda upp ett hundratal övningsplugg iaf. :)

    SvaraRadera
  4. Får väl tillägga att det tog oss ca 3h att ladda de 20 "testpatronerna" och då är det uppmätning av krutet som egentligen tar längst tid.
    Nu när jag vet laddning tar det nog inte mer än kanske 2h att ladda upp 30 jaktpatroner. Egentligen tar det inte så mycket längre tid om man gör 30, 50 eller 80 plugg. När man väl ställt in sakerna så går det snabbt även när man är noggrann.
    Så U.R. Jag tycker du ska besöka din vän nån kväll och se hur det funkar. :)

    SvaraRadera