söndag, januari 09, 2011

FK och FF

Äntligen fick vi till ett ismete. Vädret har ju varit minst sagt nyckfullt och under söndagen har det lovats både uppehåll och regn. Blev det hällregn skulle vi skita i det men annars skulle det funka.
Vi beslutade att ses vid Sännen klockan 08:00. Vid 07:45 passerade jag Tving och även Nippe var redo. Jag skulle egentligen satt upp ett foderbord innan fisket men vi var heta på att komma igång så vi körde direkt till sjön. Nästan framme kunde vi se att delar av sjön var mörka och det nog skulle bli blött idag. Dock var det väntat så vi var klädda därefter.
Ut med grejorna i pulkor och sen ut. Det var faktist förvånansvärt lite vatten och slask på isen. Trodde det skulle vara uppåt 30-40 cm snöslask men det var mellan 0-10 istället.
Vi började borra och fick så sakteliga ut donen. Nippe körde med angeldon och jag med vanliga spön. Det blev 6 för mig och 7 för N. Runt 08:45 hade vi fått ut dem flesta. Då smäller det till högt och ljudligt och Nippe får sig en kort sprint till donet längst bort. Efter en kort drill åker en 2+ gädda upp. Bra start på dagen.
Ny mört åker på och på vägen tillbaka mot base camp smäller det på ett annat don precis när Nippe passerar på ca 5m avstånd.
Temporärt "döv" förflyttar han sig de få stegen fram till hålet och avvaktar gäddans vändning av mörten. Vid andra rusningen drar han till och känner bra vikt i linan. Jag som håller på med mitt sista spö står en bit ifrån. När N meddelar att det är nåt tyngre i andra änden får jag brått bort med kamera och våg. Får hålla i linan en kort stund och känner att denna madam planar man inte hem direkt. Jag filmar och N drillar. Jättekul att den var pigg och drog ut lite lina några gången. Till sist kommer en gädda farande genom luften och det är en fin bit. 95cm lång och 5,33kg. 2-0 till N.

Nu när vi fått ut allt och det lugnat sig lite är det dags för frukost. Då ansluter även Kalle och Clara som efter sovmorgon masat sig ut på isen. Uret visar 09:05.
Vi sitter och snackar lite och smuttar på kaffet när det återigen smäller på angeldonet längst bort. Jag skrattar och N har inte jättebråttom. Nästan så han verkar tro att nån annan ska ta det. När varken jag eller Kalle springer får han lägga ner mackorna på ryggan och sätta fart. Kalle hänger på och snart hör jag att det är en liten gädda. Drillen är kort och när fisken ploppar genom hålet hör jag Nippe och Kalle häpet säga i kör: En Abborre!!
En grov sådan har satt i sig mörten och vågen visar 1,2kg. Huga!!

Vilket fiske... 3-0 till N eller typ 9-0 om man räknar kilon. Hur ska denna dag sluta??
Jo, det kan jag säga. Efter att Nippe lirkat upp en 30 g mört på pimpel fastlade han dagens resultat med 4-0. Efter morgonens rush var det stendött och vid 12-snåret packade vi ihop.
Vem som blev FiskeKung (FK) och FF kan ni nog räkna ut med lilltån. ;)