söndag, november 15, 2009

Hundförarpremiär


Idag har jag lånat Pella av vår käre jaktledare för att ta en tur i skogen. Har aldrig gått med varken hund eller med hundförare så det var spännande att se hur det funkar. Inga passkyttar utan det var fritt fram att "springa omkring" som man ville. :)
Pella som inte jagat på ca 10 dagar var väldigt sugen. Så sugen att hon vägrade stå still i 2 sek så att jag kunde ta en bättre bild. ;)
Rätt snabbt tog hon upp vad jag tror var ett rådjur och drev på bra. Var 170m som närmast mig. Sen drog det iväg och pejlen tappade vid 1,3km. Efter 10 min kom hon tillbaka i samma spår men ville inte riktigt gå hela vägen tillbaka så det blev att ta bilen bort och hämta och sen tillbaks och släppa igen. Blev dock inga fler upptag. Men jag var glad ändå. Fasen så mycket roligare att gå med hund än att sitta och häcka på pass. Nu såg man ju hela tiden vad som hände och varje gång hon drog iväg lite längre så hoppades man på upptag.
Jag hade naturligtvis klätt på mig som om jag skulle sitta på pass 3 timmar i minusgrader så vid första paus blev det till att strippa rätt rejält. ;)
Ikväll blir det grisvak med lillbrorsan. Har varit på väg länge nu men vind och regn sätter käppar i hjulet hela tiden men ikväll blåser det rätt och inget regn. :)
Hoppas bara att svinen behagar visa sig. Brorsan ska ta med sig videokameran och tillsammans med lampan på åteln kanske det blir en filmsnutt. :)

1 kommentar: