tisdag, mars 29, 2011

Ännu en sittning

Visst kom jag ut i söndags. Lillbrorsan kom loss några timmar och jag hämtade upp vid 19:45. Märkte på vägen ut att det var mycket ljusare än jag trodde det skulle vara och då hade jag ändå räknat med sommartiden. På plats i kojan vid 20:25 och vi kunde se bra runtom i skogen. Konstigt nog låg det väldigt mycket betor kvar på marken sen jag fyllde på en vecka tidigare. Som vanligt så hördes lite småknak i närheten och hundskall på avstånd. Vinden låg på rätt i ansiktet. Svag men konstant. En enda ynka plusgrad gjorde att det kändes betyligt kyligare än det var. Ljuden runt om avtog med tiden och efter 1,5 timme var det både tyst, händelselöst och väldigt mörkt. Tur man hade någon att snacka med för att fördriva tiden. Som så många gånger tidigare så hör man det där härliga knaket när man minst förväntar sig det. Vid ca 22:20 kom det. Denna gång snett framifrån till höger. En ensam gris utan någon som helst brådska förflyttade sig mot åteln. Hör den hyffsat nära och väntar på att rörelsesensorn i lampan ska bli aktiverad. Då blir det tyst. Fattar inte vart grisen tog vägen. Tar fram en lampa och tänder manuellt men ser inget i gläntan. Hmmm.... Lyssnar några sekunder till och hör den då till vänster. Den har gått genom åteln och rör sig nu ner i slänten och parallellt med oss till vänster. Den har inte blivit skrämd av lampskenet utan lullar bara fram sakta. Jag tänder inte lampan något mer utan hör den bara gå snett bakom oss och försvinna bort. Som vanligt spännande med griskontakt och man slipper gräma sig då denna med största sannolikhet inte var en årsgris och därmed ändå inte skjutbar. Vi sitter kvar en kort stund till och smiter sen hemmåt efter 2,5 h i kojan. Ännu en spännande vakjakt. :) PS. Kameran åkte inte upp då jag inte hade batterier hemma eller rättare sagt, dem jag hade var dåliga. :(

1 kommentar: