måndag, juni 07, 2010

Summering Strömhult


Efter att första etappen var avklarad kunde vi summera 8 registrerade fångster men ca 11 regnbågar och 1 öring (fredad) landade. 23:15 måste vi sluta fiska och vi tände då upp grillen igen för att summera dagen och få i oss lite gott. I säng vid 00:20 och 04:45 stövlar Andreas H in, pigg som en mört. Tror dock inte att han också hade skogshuggare som drog timmerstockar i rummet bredvid. ;)
Men...
Efter att ha landat 5 fina bågar under första passet var jag rätt mättad och hade inte lika bråttom iväg som de andra. 05:05 var alla iväg och jag kunde sätta mig i lugn och ro på farstukvisten med kaffe och macka och njuta av den fina morgonen. Det utlovade regnet lyste med sin frånvaro ochdet kändes toppen när jag väl lunkade ner mot strömmen.
Jag började kasta precis efter en liten liten fors där det strömmade och nästan genast var en fisk uppe och nafsade efter flugan. I andra kastet så såg jag en som blänkte till när den simmade efter flugan och ytterligare några kast senare så sög det till mitt i strömmen. Märkte att det var en något grövre båge och i strömmen fick den extra hjälp att spjärna emot och dansa omkring. Dock var det snälldrillat (inga buskar och annan växtlighet för fisken att fastna i) så efter några min var den uttröttad och kunde landas. 3,8kg och kan ses här ovan.
Strax därefter lyckades jag landa ytterligare två firrar på 0,8kg och 2kg.
Andreas H hade lekstuga i ett hörn av dammen där fiskarna stod uppradade och han lyckades bokstavligen kroka 4 felaktigt i ryggen/fettfenan (naturligtvis ej avsiktligt). Han landade åtminstone 10 st men fick ju släppa tillbaka de flesta då max är 4st / person.
Summan blev 18 registrerade regnbågar på 6 pers men många fler landade och återsatta. Nästa års resa till Strömhult är redan under planering!! :)

5 kommentarer:

  1. Ser ut som du har tur med fisket :)

    SvaraRadera
  2. Härligt. Gud va jag är avundsjuk. För några år sedan var flugspöt fastväxt i handen och nu efter superfisket i Bosnien för några år sedan så har jag inte hållt i det :-(

    SvaraRadera
  3. Jag hade kanonfiske. Jag och en till fiskade fullt. 2 pers fick 3 st var, 1 pers fick 1 st och en kille fiskade tomt så helt självklart var det inte.
    Kent: Du får hänga på nästa år. Jag hade heller inte hållt i flugspöt på många år men faan vad kul det är!! :)

    SvaraRadera
  4. Kan meddela att jag har kontaktat Strömhult och inväntar svar nu ang bokning nästa år.

    SvaraRadera
  5. Sursiken när man har frysen full med fjällröding? =)

    SvaraRadera