lördag, februari 04, 2012

Härlig morgon för rävlock


Suget kom krypande under fredagen och efter en kort avstämning med frugan kollade jag upp solens uppgång samt väderförhållanden. 07:02 satt jag i bilen på väg. -14 grader visade tempen men det var inga problem alls. Fortfarande åtta grader varmare än förra årets kalla smygning.
När jag i höstas testade att smyga med bara sockor på fötterna blev jag så impad så jag ville köra på det igen. Sex par sockor träddes på fötterna. Jag varvade ylle och funktion. Tjocka och tunna. Sen var det bara att knata iväg. Denna gång blev jag inte lika impad. Det knarrade rätt bra även med denna utstyrsel, dock lite dovare.  Jag väntade hela tiden på att kylan oskulle komma krypande vid tårna men inget. Det var faktist riktigt behagligt.
Jag tog mig genom skogen och upp på ett hygge. Hoppades att det skulle stå nån älgkalv där men icke. Fortsatte mitt ut på hygget och tog plats vid ett kullfallet träd och några buskar där jag kunde smälta in. Fram med pipan och så var det inte längre lugnt och tyst i skogen. Harskriets plågsamma toner ekade över snöklätt landskap samtidigt som den rödglödgade solen kämpade sig upp bakom trädridån från där jag kom.
Ca 30 minuter höll jag på. Eftersom jag satt på knäna utan nåt underlag så fick det räcka. Inga rävar syntes till men jag var varm om fötterna.
Jag tog mig vidare in i skogen och letade efter färska slag men det verkade somatt allt vilt letat sig till andra domäner.
Kollade av WTC som inte haft några besök och tog sen plats i ett torn västerut för ännu en locksession. Inte heller här ville nån räv visa sig så jag spårade av en väg till och begav mig sen till bilen. Cirka två och en halv timme med bara sockor på fötterna och jag var jättevarm. Troligtvis varmare än om jag haft kängor. Blev nog lite impad trots allt. :)

2 kommentarer:

  1. Lycka till!

    / Leif D.

    SvaraRadera
  2. Tack Leif.
    Tyvärr räckte varken lock eller lyckönskningar idag. ;)

    SvaraRadera